Akta
27:1 Dan setelah diputuskan bahawa kami akan berlayar ke Itali, mereka
menyerahkan Paulus dan beberapa tahanan lain kepada seorang bernama Julius, a
centurion kumpulan Augustus.
27:2 Dan kami menaiki sebuah kapal Adramitium, kami berlayar, bermaksud hendak berlayar
pantai Asia; seorang Aristarchus, seorang Macedonia dari Tesalonika, sedang
bersama kami.
27:3 Dan keesokan harinya kami tiba di Sidon. Dan Julius melayan dengan sopan
Paul, dan memberikan dia kebebasan untuk pergi kepada kawan-kawannya untuk menyegarkan dirinya.
27:4 Dan setelah kami bertolak dari situ, kami berlayar di bawah Siprus, kerana
angin berlawanan.
27:5 Dan setelah kami berlayar menyeberangi laut Kilikia dan Pamfilia, kami tiba di
Myra, sebuah bandar Lycia.
27:6 Dan di sana perwira itu menjumpai sebuah kapal dari Aleksandria yang berlayar ke Itali;
dan dia meletakkan kami di dalamnya.
27:7 Dan ketika kami telah berlayar perlahan-lahan beberapa hari, dan hampir-hampir tidak dapat menyeberang
melawan Knidus, angin tidak membiarkan kami, kami berlayar di bawah Kreta, di atas
terhadap Salmone;
27:8 Dan, dengan susah payah melewatinya, sampailah mereka ke suatu tempat yang bernama Indah
tempat berlindung; dekat dengannya kota Lasea.
27:9 Sekarang ketika banyak masa telah habis, dan ketika berlayar sekarang berbahaya,
kerana puasa sudah lewat, Paulus menasihati mereka,
27:10 dan berkata kepada mereka: "Tuan-tuan, saya tahu bahawa pelayaran ini akan membawa bahaya."
dan banyak kerosakan, bukan sahaja muatan dan kapal, tetapi juga nyawa kita.
27:11 Tetapi perwira itu percaya kepada tuan dan pemiliknya
kapal, lebih daripada apa yang dikatakan oleh Paulus.
27:12 Dan kerana syurga itu tidak sesuai untuk musim sejuk, sebahagian besarnya
dinasihatkan untuk berlepas dari situ juga, jika dengan apa-apa cara mereka boleh mencapai
Phenice, dan di sana ke musim sejuk; yang merupakan tempat persinggahan Kreta, dan terletak
ke arah barat daya dan barat laut.
27:13 Dan ketika angin selatan bertiup lembut, menyangka mereka telah memperolehnya
tujuan mereka, terlepas dari situ, mereka belayar dekat dengan Crete.
27:14 Tetapi tidak lama kemudian datanglah angin ribut yang disebut
Euroclydon.
27:15 Dan apabila kapal itu tertangkap dan tidak dapat menahan angin, kami
biarkan dia memandu.
27:16 Dan berjalan di bawah sebuah pulau yang bernama Clauda, kami mempunyai banyak
kerja yang akan datang dengan bot:
27:17 Setelah mereka mengangkatnya, mereka menggunakan penolong, yang mengikat bahagian bawah kapal;
dan, takut kalau-kalau mereka akan jatuh ke dalam pasir jeram, belayar, dan
jadi didorong.
27:18 Dan kami diombang-ambingkan dengan angin ribut, keesokan harinya mereka
meringankan kapal;
27:19 Dan pada hari ketiga kami membuang dengan tangan kami sendiri alat-alat itu
kapal.
27:20 Dan ketika matahari dan bintang tidak muncul dalam beberapa hari, dan tidak sedikit
badai menimpa kami, segala harapan untuk diselamatkan telah hilang.
27:21 Tetapi setelah lama berpantang, Paulus berdiri di tengah-tengah mereka, dan
berkata, Tuan-tuan, kamu seharusnya mendengarkan saya, dan tidak melepaskannya
Crete, dan telah mendapat bahaya dan kerugian ini.
27:22 Dan sekarang aku menasihatkan kamu untuk berbesar hati, kerana tidak akan ada kerugian
nyawa mana-mana lelaki di antara kamu, melainkan dari kapal.
27:23 Sebab pada malam ini berdirilah malaikat Allah di sampingku, yang adalah milik-Nya aku, dan yang siapa
saya berkhidmat,
27:24 sambil berkata, "Jangan takut, Paulus; engkau harus dibawa ke hadapan Kaisar: dan lihatlah, Tuhan
telah memberikan kepadamu semua orang yang berlayar bersamamu.
27:25 Oleh sebab itu, tuan-tuan, bergembiralah, kerana saya percaya Tuhan, bahawa ia akan menjadi
walaupun seperti yang diberitahu kepada saya.
27:26 Tetapi kita mesti dilemparkan ke pulau tertentu.
27:27 Tetapi ketika malam yang keempat belas tiba, ketika kami didorong masuk dan turun
Adria, kira-kira tengah malam para pengirim kapal menganggap bahawa mereka menghampiri beberapa orang
negara;
27:28 Dan meniupnya, didapatinya dua puluh depa, dan setelah mereka pergi a
sedikit lagi, mereka membunyikan lagi, dan mendapati ia lima belas depa.
27:29 Maka takut kita akan jatuh ke atas batu, mereka melemparkan empat
sauh keluar dari buritan, dan berharap untuk hari itu.
27:30 Dan ketika kapal-kapal itu hendak melarikan diri dari kapal, mereka membiarkannya
turun perahu ke laut, dalam warna seolah-olah mereka akan melemparkan
sauh keluar dari hadapan,
27:31 Paulus berkata kepada perwira itu dan kepada askar-askar itu, "Jikalau mereka ini tidak tinggal
kapal itu, kamu tidak dapat diselamatkan.
27:32 Kemudian askar-askar itu memutuskan tali perahu itu dan membiarkan perahu itu jatuh.
27:33 Ketika hari menjelang siang, Paulus meminta mereka semua untuk makan,
berkata, Hari ini adalah hari keempat belas kamu tinggal dan
terus berpuasa tanpa mengambil apa-apa.
27:34 Sebab itu aku minta kamu makan, kerana ini adalah untuk kesihatan kamu
tidak akan ada sehelai rambut pun dari kepala kamu yang gugur.
27:35 Dan setelah berkata demikian, ia mengambil roti dan mengucap syukur kepada Allah
kehadiran mereka semua: dan setelah memecahkannya, dia mula makan.
27:36 Maka bergembiralah mereka semua, lalu mereka pun makan.
27:37 Dan kami semuanya di dalam kapal itu dua ratus enam puluh enam orang.
27:38 Dan setelah mereka makan kenyang, mereka meringankan kapal itu dan mengusirnya
gandum ke laut.
27:39 Dan apabila siang hari, mereka tidak mengetahui negeri itu, tetapi mereka mendapati a
anak sungai tertentu dengan pantai, ke mana mereka berfikir, jika ia
mungkin, untuk menujah ke dalam kapal.
27:40 Dan setelah mereka mengangkat sauh, mereka menyerahkan diri kepada
laut, dan melepaskan ikatan kemudi, dan menaikkan layar utama ke
angin, dan dibuat ke arah pantai.
27:41 Dan ketika mereka jatuh ke tempat pertemuan dua laut, kapal itu terdampar;
dan bahagian depan melekat dengan cepat, dan kekal tidak dapat digerakkan, tetapi menghalangnya
sebahagiannya dipecahkan dengan keganasan ombak.
27:42 Dan askar-askar itu memutuskan untuk membunuh orang-orang tawanan, supaya jangan ada di antara mereka
harus berenang keluar, dan melarikan diri.
27:43 Tetapi perwira itu ingin menyelamatkan Paulus, menghalangi mereka dari tujuan mereka.
dan memerintahkan bahawa mereka yang boleh berenang hendaklah melemparkan diri mereka terlebih dahulu
ke laut, dan sampai ke darat:
27:44 Dan selebihnya, sebagian di atas papan, dan sebagian lagi di atas serpihan kapal. Dan
maka terjadilah, bahawa mereka semua melarikan diri dengan selamat ke darat.